Friday, April 24, 2009

MENONTON 'MAHSURI', YANG KUTEMUI 'MANIRA'

Jika sebut Fauziah Nawi, yang tergambar adalah seorang pelakon yang amat berbakat. Saya pernah, dan suka menonton drama serta teater lakonannya. Lakonan beliau dalam 'Cinta Julia' di Setor DBP dulu, hingga kini masih membekas di ingatan!

Semalam, saya dapat jemputan daripada dik Ryann [http://audiiwana.blogspot.com] untuk hadir ke majlis pratonton teater 'Mahsuri' arahan kak Fauziah di Panggung Sari Istana Budaya.

Saya tidak mahu bercerita panjang tentang teater itu, kerana saya telah menulis mengenainya di http://kanvaskarya-amal4444.blogspot.com.

Apa yang ingin saya sentuh adalah mengenai 'Manira' yang saya temui di sebalik teater Mahsuri.

Gerak hati saya kuat mengatakan- "dia lah Manira!"
(Saya tahu, dia turut hadir di majlis pratonton itu...)

Niat saya untuk memberikan sebuah novel kepadanya, terencat..

Sebab..?

Saya tahu, dia cuba melarikan diri daripada saya..

"Siapalah saya di matanya..?"

Saya sedar, saya bukannya seorang celebrity yang dikejar orang!

Namun, atas rasa ukhuwwah, kenal kawan, rasa bersahabat, saya rasa sepatutnya ada perbualan yang berlaku antara kami.. Namun apa kan daya.. Mungkin juga rasa segan menyebabkan hanya 'mata yang melihat', bukan 'kata yang berbalas'!

Akhirnya novel yang dibeli, diniatkan untuk dihadiahkan kepada dik 'Manira', dibawa pulang..

Aduhai..

20 comments:

syah shah said...

hehehe... bertemu juga si orang itu... kenapa tak ditegur?? tegur jee... Kikikikikikik :P :P

Dato' Y said...

sapa manira tu tn sheikh..awek lama ke?..x ada crita pun...

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

ha haa..
ntah la dik syah..
nk tegur, lidah kelu nk mluah kata..

nk kata kami sombong, dr air muka nmpak muka kami ni muka org baik2!

cuma mgkin sbb teman rasa, teman mcm osman kering, jmpa dgn ummi aida! itu yg malu nk mulakn dulu tu..

hihi..
:P

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

erkk..dato!

malunya teman dgn soalan dato..
:P

manira ni bukan awek lama..
nk kata awek baru, hmm...
teman tk layak dato..
dia ibarat sang puteri yg jadi rebutan ramai sang jejak.. sedangkan teman hanya sang marhaen yang berangan nk dpt kereta honda civic baru!

isk..isk..ntah apa2 plak teman ni!
dato,
"i'm sorry!"
:D

Yunus Badawi said...

Salam Amal.
wah dah jumpa kenapa tak tegur? Mcmana Amal yakin dia itu manira aka kts? Tinggi ilmu sdra!

ku tak sempurna said...

aduhai!!

manira rasa sangat2 bersalah. Sungguh! manira tidak tahu abg am cam manira malam itu.

Kaget. Tiba2 abg am ada diblkg manira.
Segannya.. Dgn rupa yg comot -
dari pejabat terus ke situ.
Hik hik hik..

Lagi pula, manira harus pulang terus.. Sudah lewat. Sampai rumah pukul 12 malam.

Harap abg am faham.


manira pun bukan siapa2.. tak kejar celebrity pun.. lainlah abg am, siap bergambar dgn uji rashid lagi.. Hikksss :)


aduhai!!
moga2 ada lagi pertemuan... di pentas teater lagi, mungkin. :)



p/s: klu ada gmbr manira yg lain lagi, emel la kpd manira.. malam tu tak byk bergambar.. perut lapar :)

dan

novel itu.. terima kasih sgt2.. manira sgt terharu..

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

salam YB..

mcm depa - kts n julietcun - yg dh sampai depan rmh YB, tp depa tk nk singgah.

memang betoi ler depa tu 'dara pemalu'..
:D

-teman cam dgn dik 'manira' tu sbb slalu 'jenguk kat umahnya'..
foto2 nya sblum ni, ada yg teman save dlm fail kwn2 blogger, wp tk pnah dpt yg jelas.

teman tkda la apa2 ilmu telek menelek atau ilmu laduni..
cuma lbh kpd 'gerakrasa' - krna teman dh anggap si 'manira' mcm adik2 teman..
:D

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

aduhai..

adikku, manira @ y @ kts..

apa yg mampu abg am katakan..?

abg am tdk myalahkn sikap dik tu. abg faham. sungguh!
cuma..ntahla, mgkin masih terkilan kot..
:(

abg memg cam wajah dik manira. sebab blog dik abg am dah biasa bkunjung. ada foto dik yg abg simpan kat folder kwn blogger. wp tk jelas, tp dpt cam..
:)

abg memg ralat tk tegur dulu. tp abg am pun 'jenis penyegan'..
tgok plak dik manira bertiga. lagi ler segan- kot2 rakan2 dik mlm tu nti kata apa la kat 'abg tua' ni..
:(

memg ralat juga, tk dpt sampaikn novel tu- sedangkn dik dh di depan abg. nk bg kat kwn dik minta sampaikn, tk berani plak..
:(

sememangnya kita ditakdirkan bertemu mlm itu, tp utk tdk brbual..

aduhai..

* moga2 masih ada kesempatan lg utk btemu, n brbicara..
di pentas teater..? mgkin..

* abg am tk bnyak ambil gmbar manira mlm tu.
iya la, takut sangat nti org kata apa pula..
namun, gmbar2 itu cukup sbgai 'tanda kenangan' bhwa kita pnah 'btemu'..
:)

syah shah said...

hah, amik gambar dan save tak minta izin... salah tu tauuu... hik hik hik hik :P :P

ryann said...

terima kasih datang ye bang. saya tak dpt cam sesapa le bang. ramai lak yg dtg malam tu. tak jangka

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

salam..

dik syah shah-
oo..nk kena minta izin la plak..?
tk tau teman!
teman tk pnah baca etika blogging la...
:D

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

salam dik ryann..

memg mlm pratonton tu, ramai org..

abg kenai n cam dik kts. dpt jmpa dia..
cuba cari dik qasih, tp tk nampak.
nk cari dik ryann, tk kenai rupa!
:(

tertunggu2 gak panggilan drpd dik ryann, sbb abg am ada bg no.tel abg am kat dik ryann dlm email..
mgkin dik tk prasan kot..

tkpa la..tkda "jodoh" nk jmpa mlm tu..mgkin lain kali..
:)

syah shah said...

takde tulis kat mana-mana pun etika blogging ni... hehehehe

xiiinam said...

Amal...
dia terkesima tu.......



ckLah pernah nampak Amal di Politeknik Sabak Bernam........masa tu ckLah duduk dalam xiiinam....tengah tunggu anak-anak buah mandi di kolam renang staff apartmen kat situ...ckLah yakin itu Amal...songkok dan janggut itu ku kenal...nak tegur malu....he..he..

xiiinam said...

He..he..he..
Takkanlah sampai Osman Kering perumpamaannya...





Kalau jumpa ckLah...agaknya macam Osman Kering jumpa Rafidah Aziz...hik..hik..hik..

Jangan marah ye...cklah baru lepas ambik steroid ni...otak kembang semacam...

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

salam...
dik syah shah,

oo..tk pnah ada tmaktub kat mana2 heh..etika blogging tu..?

oo..
(sambil terlopong n mgaru2 kpala yg tk gatai...)
:D

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

salam cklah..

a haa..
nmpak kat poli sbk bnam..?
hmm..mgkin betul la tu kot...
(esok pg pun kena pi hntar ank balik ke asrama..)

teman idak prasan plak..
mklumla..teman ni pyegan, sbenarnya..
lbh2 lg kalu tjumpa dgn 'rafidah aziz!'
(pd hal dulu wktu tima hadiah sastra utusan '91, tima drpd rafidah sbenar!)
:P

memg teman tkda la mcm 'osman kering'..wktu muda2, mgkin kot. ni dh brumuq skit, dh boroi..
:D

*bila dok pikiaq, betul gak..dlm blog, rancak 'brbual'. a/bl dh brtentang mata- abih hilang kata2! tk reti nk susun bicara!
mcm dik kts dgn teman la.. isk..isk..

aduhai!

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

-> cklah lagi..

dok usohler ambik bebanyak steroid..

cuba2 ler prbanyak makan ulam2, buah2, sayur2..kurangkn lemak, masin2..

(wife teman, baru2 ni kena presymptom stroke, patut kena warded, tp dia lbh prefer dok kat umah..lbh tenang ngadap suami n anak2 dr dok ngadap pesakit2 n doktor/jururawat..
mkn ubat yg prlu je..selebihnya cntroll makanan dll)

-smga Allah sembuhkn pyakitmu..
amiin.

Muhammad Yusri said...

ha ha ha...terkejutla tuuuu....

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

salam syeikh yus..

yer kot..dia tkejut tu..

dia tk sangka 'abg' dia ni jenis kuat cam org..

:D

Terkenang trip ke Tasik Kenyir...

Ekspedisi ke Tasik Kenyir Slideshow: Chulan’s trip from Hulu Langat (near Ampang, Malaysia) to Tasek Kenyir (near Kuala Berang, Terengganu) was created by TripAdvisor. See another Kuala Berang slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.