Monday, August 17, 2009

400 kg Patin Masuk Lubuk Gahal

Saya mendapat sms daripada tuan punya Lubuk Gahal, Cikgu Junaidi- 400 kg ikan patin dimasukkan ke dalam kolam. 200 kg kolam bawah, 200 kg kolam atas.

Teruja dengan angka yang diberi, Sabtu lalu saya bersama Anas meluang masa di Lubuk Gahal. Hajat di hati, tentunya nak meraih patin..

Seperti biasa, saya akan membawa joran favorite saya Daiwa Apollo Classic dan mesin kekili Daiwa Regal 1500, dengan tali bersulam 25 lb. Saya khuatir, jika menggunakan tali yang lebih ringan, mudah terputus..

Untuk patin, saya beranggapan roti Gardenia, selain roti pandan Mighty White amat berkesan dan sesuai. Di samping itu, saya turut membawa dedak pandan sebagai spare sekiranya umpan roti yang dibawa tidak mencukupi.

Setelah melayan joran sekitar sejam setengah, umpan yang digunakan kurang menggigit. Hanya beberapa kali terlekat anak tilapia dan lampam. Tauke kolam, Cikgu Junaidi yang datang kemudian, memberitahu saya bahawa umpan yang saya gunakan tidak sesuai dengan patin 'baru' ni. Dia menyarankan saya menggunakan palet 21 yang lebih berkesan.

Cikgu Junaidi menyediakan saya umpan yang dimaksudkan. Dan alhamdulillah, sememang pagutan dan usikan ikan terhadap umpan berkenaan lebih rancak. Dalam waktu yang tersisa (menghampiri 3 jam), saya mampu menaikkan 2 ekor patin selang kurang ssetengah jam. Masing-masing beratnya sekitar kurang 3 kg.

Saya teruja untuk memancing lebih lama, namun tidak sampai hati melihat Anas yang keletihan, untuk menunggu ayahnya memancing lagi.. Lantas kami pulang dengan hasil 2 ekor patin tersebut..
(Alhamdulillah, siang tadi wife masak patin asam pedas. Ikan patin tu fresh dan amat sedap isinya..

*Selain patin, spesis lain turut menghuni Lubuk Gahal. Gambar menunjukkan ikan lee koh seberat 5.3 kg.

9 comments:

MIZLAN DARKARTCASTER said...

tahniah sahabat..besar tu patin tu..

KTS said...

palet 21 tu apa??
makanan ikan ke??


errr.. sorry... kurang ilmu bab ni... :D

KTS said...

selamat mengimarahkan bulan ramadhan...


maaf zahir dan batin..

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

sdra mizlan,
t/ksh sahabat..

alhamdulillah. itupun dh lama tk pekena patin sebesar tu..

:D

*selamat berpuasa sdra!

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

salam
dinda
kts
y
manira
angie
:D

01.
itu
la..
kanda
nak
ajor
dinda
bab
ilmu
ikan
tapi
dinda
tak
mahu
..
:P

02.
salam
ramadhan
dinda
semoga
Allah
berkati
mu
sepanjang
bulan
yang
penuh
keberkatan
ini
..
amiin.
:)

Syah Shah said...

bulan-bulan puasa ni ada pegi memancing juga tak? Heheheheheh :D :D

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

slamatposa dik syah shah..
:D

memg rasa2ny nk pi ngail smntara mnunggu wktu brbuka..

tp hingga la ni, blum kuat kghairahn nk pi ngail..

err..en. firdaus ada layan joran ka, bulan posa ni.. ?
:)

Syah Shah said...

setakat ni belum ada lagi... tak tau lah hujung minggu nanti... heheheheh :D :D

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

dik syah,

oh..hujg mggu mgkin nk layan joran..?
:)

sama dgn teman, mgkin sbtu kot..
sbb pstu ada dua hr blh rehat- ahad n isnn..

dh lama tk ngail bln posa..
'tgugat' rasany kalu tgok 'air'...
:D

Terkenang trip ke Tasik Kenyir...

Ekspedisi ke Tasik Kenyir Slideshow: Chulan’s trip from Hulu Langat (near Ampang, Malaysia) to Tasek Kenyir (near Kuala Berang, Terengganu) was created by TripAdvisor. See another Kuala Berang slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.