Sunday, August 2, 2009

ALHAMDULILLAH, DAH LAMA TAK DAPAT IKAN BESOR!


ALHAMDULILLAH, at last, dapat gak ikan besor!

Memang sudah agak lama tidak dapat hasil yang bolehlah dianggap 'lumayan' ini..
Kali terakhir dapat ikan besor, di sebuah kolam berbayar di Semenyih. Itu ikan rohu.

Spesis yang diperolehi ini, tongsan sisik kasar. Ada yang sebut kap rumput. Entahlah, teman tak berapa arif sangat. Yang penting, cukup puashati apabila dapat menaikkan 2 ekor tongsan - seekor 2 kg lebih. Lagi seekor dinaggarkan hampir 4 kg. Sayangnya yang besor tu gambarnya tidak cantik untuk dimuatkan dalam entri kali ini.

Maklumlah, selepas teman menaikkan ikan tongsan ni ke darat, rakan-rakan lain pun turut ingin merakam foto mereka untuk dijadikan kenangan.

Buat Amiluddin dan Emey Rozemei, terima kasih kerana sudi menemani teman memancing. Tapi maaflah, teman 'beat' kalian lagi!

*Ikan tongsan sisik kasar yang dipancing di Rimba Ria Suara Hutan, Congkak.
(Ikan dalam gambar yang seberat 2 kg lebih)

8 comments:

ku tak sempurna said...

ingatkan ikan yg dlm gmbr tu ikan besar... rupanya ada lagi yg lagi besar... huuiiihhhh.... mesti smgt lebih membara nak memancing lagi.. :D
.
.
.
.
.
.

ikan tu sedap masak apa??
bila nak ajak dinda merasa tangkapan kanda... hikkkssss

mizlan said...

tahniah!wooo..besar tu..jeles aku

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

a ah dinda, yg sekor lg besor, tp gmbar tu tk comel..nmpak dr sudut bwh ikan..tk jelas.

cam ni je la, dinda kena ikut kanda mancing. rasa tarikan ikan tu cmna..
pastu, nti kita bincang nk masak apa..
:P

kalu dinda 'malaih' nk masak, kita pakat hantar kat mana2 warung - suh depa masak..
janji tau!
:D

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

erkk! jgn jeles bro!

teman tgok hang dapat lagi besor dari teman!
banyak kali plak tu..

:D

syah shah said...

incik Firdaus sangat-sangat mengelak daripada ikan tongsan... dia kata sebab tongsan tak ensem... Kikikikikik :P :P

rasa tongsan ada sama tak macam rohu? Err... ikan patin pun saya tak penah makan... :P :P

Muhammad Yusri said...

salam..tn amal...

ruginya lebai balik awal..kalau tak mesti dapat tumpang gambar dan tumpang kena marah..he he he..jgn marah...he he he

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

dik syah..

mcm tk caya teman- dik tk pnah rs patin ka..?
tongsan pun..?
:P

nk kata rasa tgsan mcm rohu, err..tk kot kalu masak lain2..
:D

tp yg pasti- kami bakaq malam tu, enak mkn gitu jer- dicicah dgn cili asam..tkyah ambil lauk lain!

try laa..
:D

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

slm tn lebai..

a ah, rugi gak tn tkda.. kalu tk blh rs tarikanny skali- teman akn bg 'rasa'.. bukan stakat amek gmbor jer..
:P

hisyy..geram betoi pd 'mamat tu'- memg depa nk duit jer..
yg nyata- kita di phk yg benar..
:D

Terkenang trip ke Tasik Kenyir...

Ekspedisi ke Tasik Kenyir Slideshow: Chulan’s trip from Hulu Langat (near Ampang, Malaysia) to Tasek Kenyir (near Kuala Berang, Terengganu) was created by TripAdvisor. See another Kuala Berang slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.