Sunday, January 22, 2012

MEMANCING PENAT!


Assalamu'alaikum wrt wbt.. Salam hormat buat para pengunjung..
Tentu pembaca mempunyai tafsiran yang berbeza dengan tajuk post kali ni.
Apakah sememang memancing itu memenatkan..?
Atau, memancing ni, penat..?
Sebenarnya, yang saya maksudkan ialah, saya "memancing penat!"BUKAN memancing ikan! Mungkin ada yang dapat menangkap maksud saya ini..

Tujuan tajuk post ditulis sebegitu kerana saya memang ingin memberitahu pembaca, saya memancing 'penat'. Bukan ikan yang bernama 'penat' (ada ke..?). Tapi saya maksudkan, saya HANYA mendapat kePENATan/keletihan..

Teruja dengan cerita seorang rakan sepejabat, yang suaminya mendapat ikan tilapia sebesar pinggan, lalu saya mengajak seorang sahabat untuk menduga kolam Lubuk Congkak di Batu 20, Hulu Langat. Sebenarnya, saya pernah memancing di kolam tersebut, tapi itu kira-kira 6-7 tahun dulu. Seingat saya, ikannya tidak memenuhi citarasa saya kerana berasa 'lombong'. Tapi itu cerita dulu. Sekarang ini, mengikut cerita rakan sepejabat itu, ikannya elok dan sedap.

Dengan semangat yang berkobar-kobar, saya menyiapkan segala 'peralatan perang' bagi menguji 'medan tempur' di Lubuk Congkak semalam. Setibanya kami di lokasi tersebut sekitar jam 10.00 malam, tidak ada seorang pemancing pun yang kelihatan. Namun itu tidak melunturkan semangat kami kerana kami berpendapat lagi kurang orang, lagi la baik peluang untuk mengaut hasil!

Berumpankan dedak dan roti Gardenia, kami melayan joran selama 3 jam (berbayar RM25), dengan menghadapi cabaran ikan yang teramat sedikit! Tidak mencabar langsung! Sahabat saya, Kamarul, setelah sejam menduga tanpa usikan ganas penghuni kolam, mood mancingnya telah menjunam terus! Saya masih mampu memujuk hati agar bersabar untuk menghabiskan baki masa pancingan.

Ternyata, kami hanya memancing penat sepanjang 3 jam di situ, tanpa sebarang hasil. Lebih mendukacitakan, ikan kurang meragut atau mengusik umpan. Walhal, umpan yang digunakan, itulah yang digunakan juga oleh suami kepada rakan sepejabat saya, yang katanya ikan tilapia di situ 'gadang sebesar pinggan'!

Sememang adat memancing, ada kala ada habuannya. Ada waktu, pulang dengan tangan kosong.
Bukan mudah nak jadi 'nelayan'!

Cuma, bagi saya, hasrat melayan joran telah tertunai..walaupun 'tiada bonus ikan'!
Jumpa lagi!

No comments:

Terkenang trip ke Tasik Kenyir...

Ekspedisi ke Tasik Kenyir Slideshow: Chulan’s trip from Hulu Langat (near Ampang, Malaysia) to Tasek Kenyir (near Kuala Berang, Terengganu) was created by TripAdvisor. See another Kuala Berang slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.