Thursday, March 1, 2012

BER-“REKREASI MINDA” LAGI..

Pada hujung minggu lalu, saya berpeluang bersama-sama dengan rakan-rakan PPD untuk aktiviti “merehatkan minda, menenangkan jiwa”.. Keputusan yang diambil saat akhir, apabila dipelawa oleh sahabat saya sdr Amiluddin. Dia memberitahu saya, ramai ‘geng PPD’ akan join aktiviti santai kali ini.

Memandangkan ‘port’ yang disasarkan adalah tempat sama yang telah saya tulis dalam post terdahulu, saya terdorong untuk mengikut sama. Lagipun, apabila ada aktiviti ‘melayan joran’, maka adalah bahan untuk saya isi dalam blog ini.

Seperti biasa, saya keluar awal untuk bersarapan dahulu dengan sdr. Amiluddin. Manakala rakan yang lain~ En. Musa dan sdr Matseri bersama anak perempuannya, mengalas perut di tempat lain. Sdr Razak (& anak lelakinya), sdr Zuhairi, sdr Ridzuan dan sdr Halidon, menyusur kemudian.

Lokasi sasaran~ Kolam persendirian (Kolam Dato’) di Batu 10, Cheras. Kolam yang kami ‘tewas’ pada minggu sebelumnya kerana tidak mendapat hasil yang ‘lumayan’.

Kali ini, kami telah menyediakan umpan lebih awal. Sdr Zuhairi bermurah hati menyediakan umpan istimewa (pelet + Roti + perasa). Saya, seperti biasa dengan dedak (+ perasa pandan) dan roti Gardenia. Umpan cengkerik tidak dapat dibeli kerana kedai yang menjualnya belum dibuka (8 lebih pagi).

Suasana kolam yang tenang, tetapi terlihat riak ikan di air, menyebabkan semangat memancing meluap-luap! Dan sememang ‘sambutan’ yang diterima kami daripada penghuni kolam amat meriah!

Habuan tilapia, lampam dan belida sememang telah diduga. Namun, spesis rohu yang diidam-idamkan, dapat juga di’daratkan’. Sdr Zuhairi mendapat rohu seberat 1.8kg, dan saya, juga rohu seberat 3.5 kg. Alhamdulillah..

Saya hanya membawa pulang rohu itu, manakala ikan tilapia, lampam dan anak rohu yang saya dapat, saya ‘benarkan’ rakan-rakan lain mengambilnya.

Kawan-kawan turut mengusik saya~ “Wah, dah dapat yang besor, tak pandang dah yang kecik!”

Saya tergelak kecil sambil ‘menghirup kepuasan’.. Alhamdulillah..

2 comments:

k.a_family Banding said...

Memancing... Jom

http://jomterokai.blogspot.com/

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

sdr k.a_family Banding,
terima kasih sudi mampir..

insyaAllah, akan saya 'terokai' blog sdr..

:D

Terkenang trip ke Tasik Kenyir...

Ekspedisi ke Tasik Kenyir Slideshow: Chulan’s trip from Hulu Langat (near Ampang, Malaysia) to Tasek Kenyir (near Kuala Berang, Terengganu) was created by TripAdvisor. See another Kuala Berang slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.