Monday, February 16, 2009

TANAM ANAK HIDUP-HIDUP..

Saya menerima satu lagi klip video yang agak menyayat hati..
Biarpun ianya sekadar lakonan semula, tapi amat berbekas di minda.

Ia memaparkan realiti yang berlaku dalam suku kaum di Amazon, di mana saban tahun beratus kanak-kanak dibunuh hidup-hidup atas dasar kepercayaan kuno kaum mereka.

Undang-undang purba dan kepercayaan kuno yang tidak mencerminkan kasih sayang terhadap anak-anak, sebaliknya menyerlahkan sifat kebinatangan yang diwarisi turun temurun - tanpa ada usaha untuk mengubahnya.

Klip video ini dikatakan dibuat berdasarkan pengalaman salah seorang yang terselamat daripada penganiayaan ditanam hidup-hidup..

Sebelum menontonnya, harap bersedia dengan unsur 18SG (+ 18SX ?) yang dipaparkan. Bukan tujuan sengaja menyiar bahan lucah @ porno. Tapi dengan niat agar perasaan kasih sesama insan terbentuk, lebih-lebih lagi terhadap anak-anak kecil yang masih putih bersih daripada segala noda dan dosa..

(Semoga anak cucu cicit kita tidak mengalami nasib yang sama.. Amiin)


video

20 comments:

syah shah said...

saya tak berapa dapat tangkap cerita ni sebab takleh pasang speaker kat opis... hihihi...

Tapi tengok adegan itu, memang rase sedihlaa... ngape kah budak yang sorang lagi tu dia tak selamatkan jugak... alahaii.... siannye... Isk...

ku tak sempurna said...

ohhhhh tidaaaaakkkkk...

ya allah..
takde rasa simpati ke mereka ni??

budak kecil pun ada rasa kasihan...

inilah bezanya Islam dan mereka...

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

salam..

dik syah shah,
kalu tk dpt dgar, ada subtitle kat bawah tu..
:P

bdk tu tk dselamatkn, mgkin sbb ahli msyrkat yg lain tu tk brani kot..
ntahla.. ntah brpa ramai yg akn dpt nasib yg sama..
:(

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

salam..

dik kts @ y,
betul tu, abg stuju - itu yg mbezakn Islam dgn mrka..

memg ada yg taksub pd kpercayaan moyang poyang, smpai hilang rasa belas kasih & kasihan..

*nti jk buat 'rmh tbuka', dik masak ikan 7 rasa tu, k? nk jamah..
:P

ku tak sempurna said...

hikhikhik...

kena tggu manira merajuk dulu, br dpt merasa ikan tu...

klu rmi2 rasa, kena tukar nama la nmpknya ikan tu...

bukan ikan 7 rasa... tp ikan 1000 rasa ..

:P

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

ahaa..

dik y @ kts,

kalu 1000 rasa, dh tk best..
dia lbh sedap kalu dikongsi dlm kuantiti yg kecil!
:P

aisey..'manira' majuk dgn 'depa' tu, kndian dia masak sedap2, dia balun sdiri!
kalu 'manira' majuk kat abg, mau abg yg blanja 'manira'..
lagi best!
:P

ku tak sempurna said...

kehkehkeh... :D

sendiri merajuk... sendiri pujuk... sendiri balun la... :P

manira hanya merajuk pada yg kasih... :P

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

oo..itu macam..?

kalu yg tulis ni pun 'kasih' kat 'manira', maknany 'manira' blh ler majuk kat 'dia'..kan..? kan..?
:P

*nabi saw bpesan-
"kasihi sdramu sprti mn kamu mgasihi diri sdiri.."
;}

ku tak sempurna said...

ooooo... terima kasih kerana mengingatkan...

kita mmg saudara yg saling kasih mengasihi... :P

nmpknya lepas ni bolehla manira merajuk dgn 'dia' :D

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

:)

"boleh! boleh! boleh!"

*dh jd tugas 'dia' mbantu insan yg memerlukn..tmasuk bab 'majuk' ni..

:D

ku tak sempurna said...

:P

baiknya hati 'dia'...

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

:)

baiknya hati 'dia', "pada yg kasih"..

:P

ku tak sempurna said...

untungla org yg dikasihi itu..

untungla kakak itu.. :D

tp klu 'dia' merajuk, siapa yg pujuk eh??

atau

'dia' tak tahu merajuk?? :P

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

:D

sememang beruntung- sesiapa yg dikasihi..& rasa dikasihi..

"dia" jg manusia spt insan lain, punya perasaan..pasti ada ketika terusik, tercuit, tersentuh, tergugah..

selalunya kalu "dia" merajuk, jarang mahu @ minta dipujuk..
sebabnya, "dia" lebih senang menyendiri, beruzlah..muhasabah..
"dia" pasti mengadu kepada "DIA"..

* kalau "manira" bersedia memujuk "dia", itu ibarat "bonus"..
:P

:)

ku tak sempurna said...

:D hikhikhik

manira belum belajar cara memujuk :P

nak tolong ajarkan ke?? :P

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

:D

a haa..

sila ambil borang temujanji utk sesi blajar memujuk!

:)

*rasanya 'manira' ada ramai "dia" di luar sana yg rela & rajin memujuk..
:P

ku tak sempurna said...

manira nak jadi wanita kuat...
kuat segala2nya... fizikal, mental, emosi, rohani...

jd, tak perlu manira tunjukkan rajuk... dan tak perlu yg memujuk...

biar DIA yg Maha Mencipta saja tahu...

azam manira sebenarnya... :D


tp manira kena belajar juga ilmu memujuk... ilmu tak salah dipelajari.. :D

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

hmm..baguih tu, bsemangat adik abg ni!
:D

betul! betul! betul!

ilmu kena & mesti dipelajari- apa pun ilmunya. lbh2 lg yg baik..

tp ilmu 'memujuk' ni, yg susahnya a/bila kena praktikal..

"manira" sanggup diuji dlm praktikal tu..?
:P

ku tak sempurna said...

setakat diuji manira tak takut... :P

kan manira nak jadi wanita kuat...

Amal @ PriaPrai @ Chulan Chin said...

hmm..

memg "manira" kuat semangat..

memg baguih, "manira" nak jadi wanita yg kuat..

smga dgn tekad n azam "manira" tu, melorong ruang n peluang utk mjadi sorg wanita yg betul2 kuat dlm serba serbi..
amiin.

:D

*sila hubungi "dia" di priaprai4444@gmail.com
-agar "dia" dpt kirimi bhn2/email utk bsama bkongsi ilmu..
:)

Terkenang trip ke Tasik Kenyir...

Ekspedisi ke Tasik Kenyir Slideshow: Chulan’s trip from Hulu Langat (near Ampang, Malaysia) to Tasek Kenyir (near Kuala Berang, Terengganu) was created by TripAdvisor. See another Kuala Berang slideshow. Create a free slideshow with music from your travel photos.